Excess – Z_Zone

Jean-Luc Godard – Histoire(s) du Cinéma

Z_ZONE
During the exhibition, the Zebrazaal becomes Z_zone, a teletime machine for looking back at the history of excess (of images).

Zebracinema wordt tijdens de tentoonstelling Z_ZONE, een teletijdmachine om terug te kijken op de geschiedenis van (beeld)exces.

Sun/Zon, May 7 mei – 15u

Eric Pauwels – Lettre à Jean Rouch, 1993, 6′

Een brief voor de Franse cineast die zich inschrijft in de potlatch, dat excessieve offerfeest waarin ook beelden dienen als geschenk.

Jean-Luc Godard – Histoire(s) du cinéma I-IV, 1989-1998, 2 x 52′ + 6 x 26′

Een geschiedenis van de twintigste eeuw aan de hand van haar (film)beelden. Van de beelden die wel en de beelden die niet gemaakt werden. Centraal in deze monumentale reeks staat hét exces van de twintigste eeuw: de tweede wereldoorlog en de uitzonderingstoestand van de concentratiekampen.

Sun/Zon, May 14 mei – 15u

Alain Resnais – Nuit et Brouillard, 1955, 32′

Tien jaar na de feiten kiest Resnais voor het hergebruik van de beelden van de concentratiekampen, afgewisseld met kleurenbeelden van wat rest van Auschwitz.

Pier Paolo Pasolini – Salo o le 120 giornate di Sodoma, 1976, 117′

Pasolini verplaatst het verhaal van de Markies de Sade naar de laatste dagen van het Italiaanse fascisme. Het is opvallend hoe regelmatig naar deze rituele beelden werd verwezen als men het had over de beelden uit Abu Ghraib . Dezelfde excessieve scènes, hetzelfde excessieve geweld, dezelfde excessieve stilte.

Sun/Zon, May 21 mei – 15u

Ant Farm – Media Burn, 1975, 23′

De fysieke crash van twee symbolen uit de Amerikaanse consumptiecultuur: de auto en de televisie.

Johan Grimonprez – dial H.I.S.T.O.R.Y., 1997, 68′

Een eigenzinnige kijk op de geschiedenis van de laattwintigste eeuw aan de hand van haar vliegtuigkapingen. Met de Amerikaanse auteur Don de Lillo moet Grimonprez besluiten dat het heel moeilijk is nog een alternatief te formuleren voor de sterke beelden van de terreur.

Jonathan Weiss – The Atrocity Exhibition, 2000, 80′

In ‘The Atrocity Exhibition’ beschrijft de Britse auteur J.G. Ballard in 1970 al een wereld, bepaald door haar beelden en technologieën. Dertig jaar duurt het eer een regisseur het aandurft dit visionaire boek te verfilmen. Fictie en werkelijkheid lopen door elkaar in een wereld waarin zelfs billboards plaats ruimen voor schokkende nieuwsbeelden.
Thank you REEL 23 / De Filmfreak Distribution www.reel23.com