Pieter Van Bogaert bios

pieter van bogaert

pieter@amarona.be

some bios

  • Pieter Van Bogaert est critique et commissaire d’exposition. Il donne des conférences et séminaires dans des milieux académiques et non académiques. Son dernier ouvrage est Grand Tour 2020: Meetings Across Europe on Art and Ecology.
  • Pieter Van Bogaert is criticus en curator. Hij verzorgt lezingen en seminaries in academische en niet-academische middens. Zijn recentste boek is Grand Tour 2020: Meetings Across Europe on Art and Ecology.
  • (in: Vincenzo Bellini. Norma. La Monnaie / De Munt, Brussel, 2021)

Pieter Van Bogaert is a Brussels-based critic and curator. He is coauthor of Time Suspended (Square, 2004), and co-curator of the exhibition with the same name presented at Witte de With, Rotterdam, in 2004. His curated exhibitions Excess (Z33, Hasselt, 2006), Picture This (deBuren, Brussels, 2008), and Blijven Kijken / Ce qui nous regarde / Dropouts (M, Leuven, 2013) included works by Renzo Martens. A reader published on the occasion of the latter exhibition was published by Square (2013). He has coached audiovisual projects and organized seminars between cinema and anthropology for SoundImageCulture, Brussels. He was theory tutor for Fashion Matters, a temporary master’s program at the Sandberg Institute, Amsterdam, where he also co-edited the book Eternal Erasure: On Fashion Matters (Sternberg Press, 2017). His most recent book is Grand Tour 2020: Meetings across Europe on Art and Ecology (Kaaitheater, 2018).
(in: Critique in Practice: Renzo Martens’ Episode III: Enjoy Poverty, 2019)

  • My name is Pieter Van Bogaert. I am an independent art critic and curator. That makes me very dependent of the organisations, artists and publications I work with and for. I just finished a book on art and ecology for Imagine 2020, a long running collaborative project of ten cultural organizations across Europe: Grand Tour 2020. It will be presented in November 2018. At the same time I am looking for partners for my book and exhibition project on a place called Fort Beau, of which I hope to present the first chapter (of five) next spring.
    ( Auto-presentation, imagined for Kabareet, the bar in Haifa run by Palestinians whom I can only admire for their total independence in what they do. In the framework of the Working visit to Amman, Ramallah, Jerusalem and Haifa, organized by the Flanders Arts Institute in October 2018.)

Pieter Van Bogaert is criticus en curator. Hij is docent en teamlid van Fashion Matters aan het Sandberg Instituut in Amsterdam en coach en teamlid bij de Brusselse vzw SoundImageCulture.
Pieter Van Bogaert est critique et commissaire d’exposition. Tuteur et membre de l’équipe Fashion Matters au Sandberg Instituut à Amsterdam, il est par ailleurs coach et membre de l’équipe de SoundImageCulture (SIC) à Bruxelles.
(in: Leoš Janá?ek. Foxie! Prihody Lisky Bystrousky. De Munt / La Monnaie, Brussel, 2017)

Pieter Van Bogaert is a critic and curator. He made exhibitions for Kunsthal Bergen (Norway), Witte de With (Rotterdam) or Z33 (Hasselt). Recently his attention shifts from images to the imagination or, as he prefers to call it, to the imaginary practice. Some results of that shift were part of Blijven Kijken / Ce qui nous regarde / Dropouts, the exhibition and book he made in 2013 for Museum M in Leuven. He lives and works in Brussels.
Pieter Van Bogaert is criticus en curator. Hij maakte tentoonstellingen voor ondermeer Bergen Kunsthall (Noorwegen), Witte de With (Rotterdam) of Z33 (Hasselt). Recent verschuift zijn aandacht van beelden naar verbeelden of, zoals hij het zelf liever noemt, de imaginaire praktijk. Enkele resultaten van die verschuiving waren in 2013 deel van ‘Blijven Kijken / Ce qui nous regarde / Dropouts’, de tentoonstelling en het boek voor M, Leuven. Hij woont en werkt in Brussel.
(SIC – Text & Context, 2014)

Pieter Van Bogaert werkte tussen 1980 en 1992 voor de Antwerpse filmclub De Andere Film. In datzelfde jaar voltooide hij ook zijn studies filosofie aan de Vrije Universiteit Brussel. Hij schreef zijn eerste filmkritieken voor Andere Sinema en zijn eerste teksten over mediacultuur voor AS. Vandaag is hij onafhankelijk criticus en curator. Hij is vast medewerker van HART en werkt regelmatig voor andere kunsttijdschriften en publicaties. Hij verzorgde de inleiding en selecteerde teksten voor ‘Een ruimte om in te bewegen. Serge Daney tussen cinema en beeldcultuur’ (Octavo, 2011). Recente tentoonstellingen liepen ondermeer in Bergen Kunsthall (Noorwegen), Witte de With (Rotterdam), Z33 (Hasselt), Netwerk (Aalst), deBuren (Brussel) en het kantoor van square (Brussel). Momenteel werkt hij aan enSuite, een onderzoek naar de imaginaire praktijk voor square vzw. Hij woont en werkt in Brussel.
(bam – workshop ‘goodbye cinema, hello cinephilia’, 2011)



Pieter Van Bogaert is a critic and curator. He lives and works in Brussels.
(SI, 2010)

Pieter Van Bogaert is a Brussels-based critic and curator. He regularly publishes on art and media in Belgian magazine <H>art and other publications internationally. He is co-author of Time Suspended, the book and the exhibition with Herman Asselberghs and Els Opsomer (2004). His curated exhibitions ‘Excess’ (2006) and ‘Picture This’ (2008) included works by Renzo Martens. He is currently preparing a research project on the philosophy and the practice of the imagination for SQUARE, Brussels.
(In Afterall 23, Spring 2010)



Pieter Van Bogaert (° 1962, Sint-Niklaas) ontmoette Christophe Coppens (°1969, Sint-Niklaas) voor het eerst in 2001 in Brussel, waar hij werkt als criticus en curator. Momenteel bereidt hij een boek en een tentoonstelling voor over de filosofie en de praktijk van de verbeelding.
Pieter Van Bogaert (born 1962 in Sint-Niklaas) first met Christophe Coppens (born 1969 in Sint-Niklaas) in Brussels, where he works as a critic and curator. He is currently preparing a book and an exhibition about the philosophy and practice of the imagination.
(In ‘Christophe Coppens. No References’, 2009)



Pieter Van Bogaert is criticus en curator. Hij schrijft over nieuwemediacultuur in De Tijd en publiceert in verschillende tijdschrijften en catalogi voor internationale tentoonstellingen. Zijn film- en videoprogramma’s werden getoond in verschillende kunstencentra in België. Hij is stichtend lid van SQUARE vzw en medesamensteller van sonicsquare, een reeks voor elektronische muziek. Hij is redactielid van het mediatijdschrift AS en producent van Vlaamse Filmkes (1999), een reeks kortfilms en kortverhalen over het sciencefictionkarakter van Vlaanderen. Zijn recentste werk is Outer and Inner Space, een historisch overzicht van de tactiele media als onderdeel van de tentoonstelling Feel (Hasselt, 2004).
Pieter Van Bogaert is a critic and curator. He regularly publishes on new media culture in the Belgian newspaper De Tijd as well as in catalogues for international exhibitions. His film and video shows and programs have been shown in several arts centres in Belgium. He is a founding member of SQUARE vzw and co-curates the electronic music series sonicsquare. He is a member of the editorial board of the media magazine AS and producer of Vlaamse Filmkes (1999), a series of short films and stories on the science fiction of Flanders. His most recent output includes ‘Outer and Inner Space’, a historical overview as part of the exhibition on tactile media Feel (Hasselt, Z33, 2004).
(In ‘Time Suspended’, SQUARE vzw, 2004)




Pieter Van Bogaert is onafhankelijk curator en redacteur van Andere Sinema.
Pieter Van Bogaert est commissaire indépendant et rédacteur du revue Andere Sinema
(In ‘Music for Televisions’, Constant vzw, 1997)

Links