Gorik Lindemans – Frohliche werkstatt

Gorik Lindemans
Fröhliche Werkstatt – Symphonie für Gemälde

Tentoonstelling_Expo van_du 11-10-09 tot_jusqu'au 10-01-10
Bezoek_Visite: elke zondag_chaque dimanche 14-18 u_h

Adres_Adresse: SQUAREvzw
26, Sint-Annadreef_Drève Sainte-Anne
1020 Brussel-Laken_Bruxelles-Laeken
M° BOCKSTAEL lijn_ligne 6 richting_direction Koning Boudewijn_Roi Baudouin
Bus KUNSTENAARS_ARTISTES De Lijn 230/231/232 richting_direction Humbeek/Beigem/Verbrande Brug
Station_Gare BOCKSTAEL trein_train L/CR richting_direction Aalst_Alost / Dendermonde_Termonde

Voor Fröhliche Werkstatt verhuist Gorik Lindemans de inhoud van zijn werkkamer naar die van SQUAREvzw. Het resultaat is een overzicht van zijn tekeningen en schilderijen sinds 2005. Dat overzicht komt er tien jaar nadat hij een punt zette achter een rijk gevulde artistieke carrière. Paradoxaal genoeg gebeurde dat met een even rijk gevuld boek dat zin gaf om meer kunst te maken: ‘Om te stelen’ werd tentoongesteld in 1999 en uitgegeven in 2001. De teneur was vrolijk, om niet te zeggen onbezorgd. Het aanbod was veel; 113 ideeën in totaal, goede en slechte door elkaar. De rol van de toeschouwer, de lezer, was essentieel. ‘Om te stelen’ was een oeuvrecatalogus met werk dat nog moest komen. Een retrospectieve om zelf te realiseren.

Het was niet de eerste keer dat Gorik Lindemans een punt zette achter een carrière. in 1988 deed hij het als illustrator en grafisch vormgever. Zijn ontwerpen voor Kaaitheater, de Munt, Rosas, de Beursschouwburg, Comme des Garçons of Klapstuk behoorden tot de absolute top van de Belgische grafiek. Maar toch koos hij er toen voor zich volledig te wijden aan de schilderkunst. Hij schilderde niet alleen, maar maakte tot 2000 ook tekeningen en realiseerde installaties met foto’s, dia’s en video’s.

Maar in 2005 begon het dus opnieuw. Met de twee penselen die hem nog restten en een pot schrijfinkt ging hij weer schilderen in zijn tuin. Het resultaat was de reeks ‘Tuinmans tekeningen’ (2005). Hij hertekende ‘Pol de muis is bang’ (2006), het kinderboek dat hij in 1980 maakte met Gode-Liva Uleners. Hij hermaakte de tekeningen van J. Eudes uit het boek ‘Les oiseaux de France (volume IV)’ (2008) en noemde zijn techniek transpictie. Naar analogie met de transcriptie in de muziek, bracht hij op die manier en ode aan de composities van Eudes’ originele beelden. Maar hij maakte ook eigen werk opnieuw. De bustickets die hij dertig jaar geleden begon te schilderen, werden herschilderd met een hernieuwde aandacht voor vorm en compositie. En net als vroeger kwam veel inspiratie uit boeken, zoals bij de reeks schilderijen op en achter glas.

Zijn recentste werk zijn een reeks “eerlijke” tekeningen. Het antwoord op de vraag “wat is een eerlijk beeld” krijgt vorm in veelheid. Het lijkt wel een echo van ‘Om te stelen’, met zijn open, procesmatige en vrijgevige karakter. Deze nieuwe reeks ‘Thuistekeningen’ komen op grote in vier geplooide vellen papier. Die worden getoond tussen twee glazen platen. Aan de toeschouwer om te beslissen hoe de vellen geplooid worden en welke beelden zichtbaar zullen zijn achter het glas.

Fröhliche Werkstatt. Symphonie für Gemälde, is de presentatie van dit work in progress. Deze tentoonstelling is een ode aan de werkplaats: het toont werk uit de werkkamer van Gorik Lindemans in het kantoor en dus de werkkamer van SQUAREvzw. Het is een ode aan de vrolijkheid: het plezier van de creatie. En natuurlijk een ode aan de schilderkunst: wat Gorik Lindemans al die jaren al bezighoudt.

Lees het interview

Volg de gids

Raadpleeg de lijst met werken

Bezoek de printshop!

<H>art over Fröhliche Werkstatt