ARTISANS IN RESIDENCE

ARTISANS IN RESIDENCE @ CABINET

OP AFSPRAAK MA-ZA / SUR RENDEZ-VOUS LU-SA: 0476 / 36 29 09 – ANN(AT)AMARONA.BE

Every now and then CABINET invites les artisans et les artistes du quartier to present their work.

#17 – Axel Claes
Bitwoded
(februari – maart 2021)

(NL)
Knipsels en krabsels van Axel Claes 
Ann Clicteur van Cabinet in de Vlaamsesteenweg naast Cyclo toont werk van Axel Claes van chez rosi in de Vlaamsesteenweg aan de Walvis (of: AC en AC maken een tentoonstelling). Cabinet is een restauratie-atelier. Ann restaureert daar meubelen en kaders. chez rosi is een risografie-drukkerij. Axel drukt en tekent daar de affiches voor de brocantes van de Vlaamsesteenweg. (meer)

(FR)
A suivre…

#15 – Joost Jansen
De bewegende hand – La main modulaire
(28 november 2019 – februari 2020)

(NL)
Twee huizen voorbij Cabinet, naast Cyclo, woont Joost Jansen. Joost Jansen maakt animatiefilms, al twaalf jaar lang. Twee jaar geleden had hij zin in nog iets anders en schrijft hij zich in voor de cursus druktechnieken aan de Academie van Anderlecht. Hij heeft daar een bijzondere interesse voor de kunst van de gravure. Hij heeft zin om weer met de handen te werken. Niet dat hij die tekeningen voor zijn films niet eigenhandig maakt. Maar zo een graveerpen op een zinken plaat is toch net iets tactieler dan een elektronische pen op een digitaal scherm. (meer)

(FR)
Deux maisons plus loin que Cabinet, à côté de Cyclo, habite Joost Jansen. Joost Jansen fait des films d’animation, depuis 12 ans déjà. Il y a deux ans, il avait envie d’y ajouter autre chose et il décide de s’inscrire au cours de techniques d’impression à l’Académie d’Anderlecht. Il y montre un intérêt particulier pour l’art de la gravure. Il a envie de retravailler avec les mains. Ce n’est pas que ses dessins ne sont pas fait de sa propre main, mais manier la pointe sèche sur une plaque de zinc se veut quand-même un tantinet plus tactile qu’un stylo électronique sur un écran. (plus)

#13
4de biënnale van De WINTERZAKJES 2019
4ième biennale des SACHETS D’HIVER 2019

Happy New Hair ! Hout Vasthouden ! Je Touche Du Bois !
Verpakt door / Emballés par Cut Me & Cabinet
(NL)


Kapsalon Cut Me en restauratieatelier Cabinet brengen opnieuw een origineel kerstcadeau voor mensen met weinig ideeën en ook weinig geld. Wat 6 jaar geleden startte als een bescheiden initiatief in de marge van de Brusselse Kerstmarkt (ook gekend als Winterpret / Plaisirs d’Hiver) gaat voortaan verder als een heuse biënnale. Elk Winterzakje / Sachet d’Hiver in deze unieke kerstcollectie bevat een onvervalst specimen uit de werkplaatsen van deze artisans uit de Vlaamsesteenweg. Onder het motto Happy New Hair verkoopt Cut Me haarlokken van bijzondere bezoekers van het kapsalon. Hout Vasthouden! / Je Touche Du Bois! is de leuze bij de houtschaafkrullen van de uitzonderlijke meubels waarmee Cabinet u het nieuwe jaar in stuurt.
Alle waren komen uit eigen werkplaats en zijn 100% biologisch. Deze onbehandelde en afbreekbare streekproducten veranderen van eigenaar voor de democratische prijs van 1 euro per zakje.
Naast de eigen oogst brengt Cut Me ook een uitgelezen selectie houtkrullen van Cabinet, net zoals Cabinet ook een eigenzinnig aanbod haarlokken van Cut Me aanbiedt. Deze zakjes worden verkocht voor de prijs van 1,50 euro: een kleine meerkost voor transport en administratie maar een grote stap vooruit in de lokale micro-economie.

Aarzel niet! De actie loopt tot 6 januari 2019

Kapsalon CUT ME, Brussels, **32 (0)472 27 57 60
Restauratieatelier CABINET, Vlaamsesteenweg 83 rue de Flandre 1000 Bxl, **32 (0)476 36 29 09

#12 – Els Opsomer

Dit werk, haar eindwerk aan La Cambre, bestaat uit een reeks offset proefdrukken van 70 x 50 cm. Aan de basis liggen foto’s die Els Opsomer maakte van agrarische landschappen met telkens een technisch element. Voorbij het serene en het authentieke, tonen ze het landschap als product – even herkenbaar als bevreemdend. (meer)

#11
3de biënnale van De WINTERZAKJES 2017
3ième biennale des SACHETS D’HIVER 2017
Happy New Hair ! Hout Vasthouden ! Je Touche Du Bois !
Verpakt door / Emballés par Cut Me & Cabinet

Kapsalon Cut Me en restauratieatelier Cabinet brengen opnieuw een origineel kerstcadeau voor mensen met weinig ideeën en ook weinig geld. Wat vier jaar geleden startte als een bescheiden initiatief in de marge van de Brusselse Kerstmarkt (ook gekend als Winterpret / Plaisirs d’Hiver) gaat voortaan verder als een heuse biënnale. Elk Winterzakje / Sachet d’Hiver in deze unieke kerstcollectie bevat een onvervalst specimen uit de werkplaatsen van deze artisans uit de Vlaamsesteenweg. Onder het motto Happy New Hair verkoopt Cut Me haarlokken van bijzondere bezoekers van het kapsalon. Hout Vasthouden! / Je Touche Du Bois! is de leuze bij de houtschaafkrullen van de uitzonderlijke meubels waarmee Cabinet u het nieuwe jaar in stuurt.
Alle waren komen uit eigen werkplaats en zijn 100% biologisch. Deze onbehandelde en afbreekbare streekproducten veranderen van eigenaar voor de democratische prijs van 1 euro per zakje. Naast de eigen oogst brengt Cut Me een uitgelezen selectie houtkrullen van Cabinet en biedt Cabinet een eigenzinnig aanbod haar van Cut Me. Deze zakjes worden verkocht voor de prijs van 1,50 euro: een kleine meerkost voor transport en administratie maar een grote stap vooruit in de lokale micro-economie.

Aarzel niet! De actie loopt tot 7 januari 2017.

Kapsalon CUT ME, Brussels, **32 (0)472 27 57 60.
Restauratieatelier CABINET, Vlaamsesteenweg 83 rue de Flandre 1000 Bxl, 0476 36 29 09.

#10 – De Voeg / Le Joint 
(June 30 – August 31, 2016)

An exhibition with works by Paul Casaer, Lieven De Boeck, Cut Me, garage64, Tatsuya Inuikawa, Theo Kooijman, Carine Lauwers, Gorik Lindemans, Els Opsomer, Pieter Van Bogaert, Jan Vromman and Ann Weckx. (more)

#9 – J&J 
(Nov 26 – Dec, 2015)

(more)

#8 – Theo Kooijman 
(najaar 2015)

(more)

#7 – Ann Weckx – Onderweg
(2014-2015)

Ze fotografeert al haar personages op de rug. Het zorgt voor een zekere discretie (de schroom van de gelegenheidsfotografe?), het zorgt voor een anonimiteit die de figuren typeert (zoals acteurs in het theater typerend zijn voor ‘een bepaald soort mensen’?). Ze zijn allemaal bejaard. Terwijl ze weglopen van de kijker, altijd in de richting van het beeld, lopen ze recht in het leven. Het zijn allemaal stadsfoto’s, gemaakt op verschillende reizen binnen en buiten Europa. En dan zijn er nog de rekwisieten. Elke boodschappentas, elke jurk, elke broek, elk truitje, elke schoen en elke sandaal lijkt zorgvuldig gekozen. Alsof de fotografe haar professionele kleerkast overal met zich meeneemt op reis. Haar smaak? Of van die van een generatie? (meer)

#6
2de biënnale van De WINTERZAKJES 2015
2ième biennale des SACHETS D’HIVER 2015
Happy New Hair ! Hout Vasthouden ! Je Touche Du Bois !
Verpakt door / Emballés par Cut Me & Cabinet

Kapsalon Cut Me en restauratieatelier Cabinet brengen opnieuw een origineel kerstcadeau voor mensen met weinig ideeën en ook weinig geld. Wat twee jaar geleden startte als een bescheiden initiatief in de marge van de Brusselse Kerstmarkt (ook gekend als Winterpret / Plaisirs d’Hiver) gaat voortaan verder als een heuse biënnale. Elk Winterzakje / Sachet d’Hiver in deze unieke kerstcollectie bevat een onvervalst specimen uit de werkplaatsen van deze artisans uit de Vlaamsesteenweg. Onder het motto Happy New Hair verkoopt Cut Me haarlokken van bijzondere bezoekers van het kapsalon. Hout Vasthouden! / Je Touche Du Bois! is de leuze bij de houtschaafkrullen van de uitzonderlijke meubels waarmee Cabinet u het nieuwe jaar in stuurt.
Alle waren komen uit eigen werkplaats en zijn 100% biologisch. Deze onbehandelde en afbreekbare streekproducten veranderen van eigenaar voor de democratische prijs van 1 euro per zakje. Naast de eigen oogst brengt Cut Me een uitgelezen selectie houtkrullen van Cabinet en biedt Cabinet een eigenzinnig aanbod haar van Cut Me. Deze zakjes worden verkocht voor de prijs van 1,50 euro: een kleine meerkost voor transport en administratie maar een grote stap vooruit in de lokale micro-economie.

Aarzel niet! De actie loopt tot 6 januari 2015.

Kapsalon CUT ME, Brussels, **32 (0)472 27 57 60.
Restauratieatelier CABINET, Vlaamsesteenweg 83 rue de Flandre 1000 Bxl, 0476 36 29 09.

#5 – Erik Yaeger – Trees, Seasons and Things. Part 1: Autumn-Winter
(2014)

Call Erik Yaeger a replaced person: not displaced, not out of place, but just in another place.
One could read his name in German, which would make him a hunter. But he is actually American, born in Ohio with its sharp seasons, and raised in California with no seasons, before he moved to Europe with its slow seasons. He lived in Paris but now he lives in Brussels since many years.
You may know him as a musician. He was a member of the legendary post-industrial band Von Magnet. You can still see him at work as singer and keyboard player of Negative Stencil. Or you may have heard his music as DJ Y.Me on Friday nights at café Walvis.
Yaeger, among other things, also paints. It is the most visible but maybe the least known part of his creative output. (more)

#4 – Pieter Van Bogaert – Blijven Kijken
(voorjaar 2013)

Pieter Van Bogaert is curator van Blijven Kijken / Ce qui nous regarde / Dropouts en maakte bij die tentoonstelling in een scenografie van Ann Clicteur een reader met teksten over de kunstenaars. Te koop in CABINET voor 15 euro.

#3 – Cut Me & Cabinet brengen De WINTERZAKJES / Les SACHETS D’HIVER 2013
Happy New Hair ! Hout Vasthouden ! Je Touche Du Bois !

Kapsalon Cut Me en restauratieatelier Cabinet brengen een origineel kerstcadeau voor mensen zonder ideeën en ook zonder geld. Elk Winterzakje / Sachet d’Hiver in deze unieke kerstcollectie bevat een onvervalst specimen uit de werkplaatsen van deze artisans du quartier. Met het motto Happy New Hair verkoopt Cut Me haarlokken van bekende en minder bekende bezoekers. Hout Vasthouden! / Je Touche Du Bois! is de leuze die past bij de houtschaafkrullen van uitzonderlijke ontwerpers of eigenaars waarmee Cabinet u het nieuwe jaar in stuurt.
Alle waren komen uit eigen atelier en zijn 100% biologisch (behalve de haren van Arno). Deze onbehandelde streekproducten veranderen van eigenaar voor de democratische prijs van 1 euro.
Naast de eigen oogst brengt Cut Me een uitgelezen selectie houtkrullen van Cabinet en verzorgt Cabinet een eigenzinnig aanbod haar van Cut Me. Deze zakjes worden verkocht voor de prijs van 1,50 euro: een kleine meerkost voor transport en administratie en een grote stap vooruit in de lokale micro-economie.

De actie loopt tot 6 januari 2013.

Kapsalon CUT ME 61 rue Léon Lepagestraat 1000 Brussel 02 / 503 59 51
Restauratieatelier CABINET 83 rue de Flandre / Vlaamsesteenweg 1000 Brussel 0476 / 362 909

See the video on Brussels International

#2 – CARINE LAUWERS
van UNICA, Sleutelstraat 118, 1000 Brussel – http://www.unicabrussels.com
(12-13-14 oktober 2012, in het kader van Modo Brussels Parcours 2012)


“Het suffix -isme wordt gebruikt om een systeem, een stroming, een ideologie aan te duiden waar een groep zich in kan herkennen, of zich achter kan scharen. Ik krijg dan al snel het gevoel van een menigte waar ik uit wil ontsnappen. Daarom heb ik isme opgesplitst in is-me.
Al een hele tijd ben ik in mijn werk op zoek naar een zeer individuele invulling van wat mode is, door unieke stukken te maken waarbij ik mijn eigen opvattingen en capaciteiten gebruik om de individualiteit van degene die het kledingstuk zal dragen zo sterk mogelijk in de verf te zetten.
Ik zeg dus: dit ben ik, dit is mijn stijl, dit zijn de technieken die ik hanteer.
Maar ook de persoon die het kledingstuk draagt, kan zeggen: dit ben ik, met deze creatie toon ik wie ik ben.

Het werk dat ik zal tonen in de etalage van CABINET is een zelfportret op doek, dat met verschillende handwerktechnieken wordt opgebouwd (kruisjessteek, applicatie, borduurwerk, smokwerk, enz.). Het zal nog niet ‘af’ zijn.”

#1 – GORIK LINDEMANS
from Schilderij/Peintrerie/Paintery/Malerei LINDEMANS, Hopstraat 63, 1000 Brussel –http://goriklindemans.com
(october 2012 – november 2013)

(NL)
Gorik Lindemans (°1956) maakte naam als schilder, als graficus, als videokunstenaar of met foto- en dia-installaties waarbij hij zich regelmatig liet inspireren door het boek. Rond de eeuwwisseling zegt hij vaarwel aan de kunstwereld met een tentoonstelling en een boek. ‘Om te stelen’ werd een catalogus van gerealiseerde en ongerealiseerde projecten om uit te voeren door zijn publiek. Het boek als medium, als een handleiding die het publiek betrekt in het werk en aanmoedigt de rol van de kunstenaar over te nemen.
Het duurt tot 2005 eer Lindemans opnieuw begint te schilderen. Dat resulteert in de reeks ‘Tuinmans schilderijen’. In 2008 volgt de reeks ‘Les oiseaux d’Eudes’. Daarvoor bedenkt hij de techniek van de ‘transpictie’, naar analogie met de ‘transcriptie’ in de muziek. Een tiental handmatig uitgevoerde stappen in Photoshop zorgen voor een gepixeld beeld, als hommage aan het kleurgebruik en het gevoel voor compositie in de vogels van de Franse schilder J. Eudes. Is het de computer die van Gorik Lindemans een mediakunstenaar maken? Niet echt, als je ziet op welk een primitieve manier hij er gebruik van maakt. Is het omdat hij over de verschillende kunstdisciplines heen werkt? Ook niet echt, dat heeft hij altijd al gedaan. Nee, het zit in een manier van kijken die zich heeft aangepast aan het digitale tijdperk. Dat wordt nog duidelijker in de huis- en tuintekeningen die hij maakte in het kader van zijn ReGoriktion (2010-2011). Daarin vertrekt hij van foto’s. Geen analoge foto’s, zoals hij ze maakte voor zijn vertrek uit de kunst, maar wel digitale. Dat is te zien aan het onbestudeerde kader van deze beelden die gemaakt worden zonder zoeker; als een écriture automatique, met standpunten die een fotograaf vroeger, of een schilder vandaag, nooit zou innemen. Hij blijft trouwens verder werken op dat onbestudeerde kader, door zijn schilderijen door te zagen en te hercombineren. Die snapshots, die tranches de vie, zo typisch voor de digitale fotografie, verankeren deze schilderijen in de media van zijn tijd.

(ENG)
Gorik Lindemans (1956) emerged as a painter, a graphic artist and a video artist. He is known for his photo and slide installations which were often inspired by books. Around the turn of the century he bid the art world farewell with an exhibition and a book: a catalogue of realized and unrealized projects which needed to be executed by his audience. The book as a medium, a manual which includes the audience in the work and encourages it to take over the artist’s role.
Only in 2005 Lindemans starts painting again. This results in his series ‘Tuinmans schilderijen’. In 2008 he realizes ‘Les oiseaux d’Eudes’. For this series he invents the transpiction technique, analogous with transcription in music. Via a dozen of steps in Photoshop a pixel image is created, a homage to the use of colour and the feel for composition characterizing the bird paintings of the French painter J. Eudes. But what is it that defines Gorik Lindemans as a media artist? Is it his use of computer? Not really, given the basic way in which he is using it. Is it because he is working in different art disciplines? Actually it is not that either, given the fact that he has always been doing that. Instead, we have to conclude that it has rather to do with a way of looking adapted to the digital era. This becomes clear when considering his use of pictures in his drawings of houses and gardens during his ‘ReGoriktion’ period (2010-2011). For these paintings he starts from photos. Not analogue pictures as he used to create before quitting his artistic practice, but digital ones: images characterized by their unstudied frame, made without a viewfinder, as an écriture automatique, with positions a photographer then or a painter now, would never take. It are exactly these snapshots, which are characteristic to digital photography, that are embedding Lindemans’ paintings in the media of today.

ARTISANS IN RESIDENCE @ CABINET

OP AFSPRAAK MA-VR / SUR RENDEZ-VOUS LU-VE: 0476 / 362 909 – ANN(AT)AMARONA.BE